SKOP PERKHIDMATAN

Faedah dan Impak

 
  1. Kepuasan pelanggan
    • Kesamarataan perkhidmatan kesihatan berpakar di semua hospital dalam kluster.
    • Pembedahan rawatan harian (AVF/ Katarak) berdekatan dengan rumah.
    • Tempoh menunggu untuk pembedahan AVF dan katarak lebih singkat
    • Keselesaan dan kepercayaan pesakit menerima rawatan kesihatan
    • *pembedahan rawatan harian katarak disediakan di Hospital Setiu dan Hospital Besut, pembedahan rawatan harian AVF disediakan di Hospital Besut.
  2. Kepuasan pelanggan
    • Kesamarataan perkhidmatan kesihatan berpakar di semua hospital dalam kluster.
    • Pembedahan rawatan harian (AVF/ Katarak) berdekatan dengan rumah.
    • Tempoh menunggu untuk pembedahan AVF dan katarak lebih singkat
    • Keselesaan dan kepercayaan pesakit menerima rawatan kesihatan
  3. Pengurusan sumber dan asset sedia ada.
    • Mengoptimumkan penggunaan bilik pembedahan di Non Lead Hospital.
    • Meningkatkan penggunaan katil wad di Non Lead Hospital.
    • Pengagihan semula sumber manusia.
    • Penjimatan kos terutama dari segi pengangkutan.
  4.  Organisasi.
    • Mengurangkan birokrasi.
    • Meningkatkan piawaian proses kerja.
    • Integrasi system pengurusan pesakit dalam kluster
  5. Kemahiran dan Kompetensi
    • Rawatan berpakar untuk hospital bukan pakar.
    • Meningkatkan lawatan pakar dalam kluster.
    • Latihan berterusan kepada pengamal perubatan.
 

Skop perkhidmatan

 
  1. Perubatan Am – kesinambungan perkhidmatan kesihatan (step down care) dari lead hospital ke non lead hospital.
  2. Pediatrik – kesinambungan perkhidmatan kesihatan (step down care) dari lead hospital ke non lead hospital.
  3. Kecemasan dan trauma
  4. Pembedahan Am (pembedahan rawatan harian AVF)

Oftalmologi ( pembedahan rawatan harian katarak)